Friday, April 17, 2009

SIAPA KITA TANPA IBU DAN BAPA

Sempena perasmian Minggu Penghayatan Islam Peringkat IPT Zon Johor yang diadakan di Pusat Islam pada 17 April 2009, saya berpeluang mendengar ceramah daripada Ustaz Muliadi Umat. Ceramahnya bertajuk "Generasi Al-Quran Menjana Kegemilangan Umat" sangat mengujakan. Saya tertarik sehingga tak sedar hampir sejam mendengar, beliau meminta izin menamatkan bicara. Sangat menarik untuk tajuk yang agak berat. Seorang ustaz tanpa nama besar dan gelaran tinggi juga tanpa publisiti..sangat menarik hati saya. Seorang ustaz yang outstanding, mempunyai kemahiran menarik audien yang tinggi, pandai berlawak, menyanyi dan kritis melontarkan idea dan bicara. Diselangi dengan cerita dan sirah nabi..saya merasakan ini antara ceramah agama terbaik pernah saya ikuti...dengan rendah diri ustaz menyatakan bahawa dia bukan siapa-siapa, cuma seorang guru di sebuah sekolah di kota tinggi...namun, saya nampak dari riak wajahnya, dia bersyukur dengan dirinya, malah tidak lekang menyebut siapa ibu dan bapanya..alangkah bangganya ibu dan ayah beliau..

saya hampir menitiskan air mata bila mendengar ingatan beliau terhadap ibunya..lantas saya teringatkan arwah ibu saya...semua orang punya ibu dan bapa..cuma yang membezakan cerita ibu dan bapa kita. ada orang yang mempunyai ibu yang sangat pandai, mempunyai gelaran Dr, Datin atau mungkin Datuk. Juga mungkin mempunyai seorang ibu yang berkerjaya guru, doktor, peguam, usahawan..atau juga seorang ibu yang cantik seperti bintang filem, dan macam-macam lagi...

siapapun ibu kita, saya kira kita perlu dan wajib menghormati, meningati, menyayangi malah menyanjungi...kerana lahirnya kita dari rahimmnya.dan tidak ada seorang ibu pun yang mendoakan anak-anaknya gagal dalam hidup...

dan begitu juga dengan seorang bapa..bapa kita mungkin bukan seorang peguam, ahlipolitik, bukan datuk atau tan sri..tapi dialah bapa yang membesarkan kita..darahnya mengalir dalam tubuh kita...

Ayah Dan Ibu

Ayah dan ibu
Itulah permulaan kami
Dapatlah melihat bulan dan
Matahari
Ahai...

Yang dikurniakan dari Ilahi
Ahai...
Ayah dan ibu lah
Mesti dihormati

Ayah dan ibu
Wali dan juga keramat
Pada mereka kita beri hormat
Ahai...
Bagilah tunjuk ajar dan
Nasihat
Supaya hidup
Supaya hidup kita akan selamat

1 comment:

  1. Ceramah ari tu mmg lain dr yg lain...kelakar tp penuh makna...hormati ibu selagi mereka masih ada

    ReplyDelete